Brukermedvirkning innebærer at brukeren blir sett på som en likeverdig part i samtaler og beslutninger som angår hans eller hennes utfordring. Det viktigste i møtet er god kommunikasjon og at alle parter er åpne og lydhøre for hverandre.
I situasjoner hvor tjenesten snakker med barna, kan disse rådene følges:
- Snakk med barnet så tidlig som mulig.
- Hovedprinsippet er at barn skal høres direkte. Vurder behovet for særskilt tilrettelegging
- Vurder hvor du/dere skal snakke med barnet. I barnehagen, på skolen, hjemme hos familien til barnet, på et nøytralt sted, på kontoret/tjenestestedet eller digitalt.
- Vurder hvem som skal snakke med barnet, og avklar om barnet skal ha med seg noen i samtalen.
Det må legges til rette slik at barnet eller ungdommen kan uttrykke seg fritt og ikke opplever det som en byrde. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med alder og modenhet.
På individnivå sikres brukermedvirkning på følgende måte:
- samtaler og treffpunkt mellom ansatte og brukere
- Foreldresamtale i barnehagen
- Utviklingssamtale på skolen
- Benytte redskapene stafettlogg, IOP og IP i enkeltsaker
I alle saker som angår barn og unge skal det foretas en barns beste vurdering. Her kan veiledning til bruk av barnekonvensjonen i saksbehandling utarbeidet av Utdanningsdirektorater være til nytte.
Samtykke
Når flere tjenester skal samarbeide om rundt ett barn/ungdom/familie er en avhengig av at det innhentes samtykke til deling av informasjon, og/eller opprettelse av felles samhandlingsverktøy.
Samtykket skal være informert og signert enten fysiske eller digitalt av foresatte og ungdommen selv om han/hun er over 15år. Selv om barnet ikke er gammelt nok til selv å signere skal han/hun involveres i samarbeidet og ha mulighet å påvirke egen sak.
Samtykke til Stafettlogg og Individuell Plan innhentes digitalt i Flyt Samspill. Når nye personer involveres i arbeidet skal det alltid innhentes nytt samtykke.